PUSLED JA MÕISTATUSED
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kliki kategooria nime peale, et kõiki tooteid näha
Kui vastasid kasvõi ühele punktile "jah", võib Üllatuskarp Sulle Sobida!
On päevi, mil lapsed suudavad endale ise tegevusi leida ja on päevi, mil nad kogu aeg kurdavad, et on iiii-igav või lihtsalt aelevad põrandal ja tüütavad vanemaid. Üks montessorilik võte sel juhul on üritada last kaasata enda igapäevatoimetustesse. Enamasti teeb see su tegevused aeglasemaks ja keerulisemaks, kuid pikas perspektiivis tasub selline “tööõpetus” end väidetavalt ära. Iga päev siiski pole selline lapse kaasamine võimalik (sest näiteks suur osa töid on tänapäeval vaja arvutis teha) ning nagunii on vaja, et laps õpiks iseseisvalt endale tegevusi leidma.
Panen siia esmalt kirja mõned järele proovitud praktilised nipid, mis võivad soodustada iseseisva mängimise alustamist. Pärast seda loetlen mõned üldised põhimõtted või tegevused, mis aitavad iseseisva mängu soodustamisele kaasa.
Muidugi on õige juurutada, et laps ise või koos vanemaga koristab oma tuba või mänguala, kuid lastel on tihti lihtsalt väga kahju oma mängusid kokku panna, sest nende arust pole see segadus, vaid “pooleli” jäänud mäng, mis ilmselt toob neile häid mälestusi meelde. Isikliku kogemuse põhjal julgen aga väita, et neid poolikuid mänge enamasti ei jätkata. Seega oleks aeg-ajalt mõistlik külma südamega plats puhtaks teha. Alguses võib laps ära ehmatada, kuid enamasti tekitab tühja mänguala nägemine lastes hoopis rõõmu. Eriti siis, kui järgida järgmist punkti! Panustades viis minutit lapse asjade koristamisele võid saada temast nii tunnikese rahu (sest nii kaua läheb lastel aega, et kõik pinnad jälle asjadega katta :D)
Tühjast alast veel paremini töötab mingi mängu “ette söötmine”. Selleks tuleb kas hoida oma kodused mänguasjad ringluses (ehk osad asja kuuks ajaks kappi ära ja siis välja tuua) või siis panna kodus leiduvad asjad mingisse üllatavasse kombinatsiooni. Näiteks ehitad Lego loomadele puidust klotsidest loomaaia aedikud või võtad väikse kausi veega ja paned sinna äärde mõned vett taluvad mänguasjad, mida te muidu vannis ei kasuta. Sellised ootamatud kombinatsioonid mõjuvad uuena ja tekitavad lapsel kiiresti huvi mänguga pihta hakata. Ma soovitan need üles seatud mängud lasta lapsel endal avastada, mitte neid sinna käe kõrval juhatada ja rääkida, et sa selle nende jaoks tegid (kuid ajakriitilisuse korral võib ka seda teha). Jälle - 5 minutit üles seadmist, millele järgneb 1-2 tundi mängimist.
Näiteks kunagi aastaid tagasi tegin lapsele väikse loomaaia kasutades erinevaid puidust klotse ja Schleichi loomasid ning nüüd, aastaid hiljem, teevad lapsed vahel täpselt sama asja järele ning veelgi võimsamalt (näide fotol).
Üldiselt kipuvad lapsed õues kiiremini tegevusi leidma kui toas, kuid kahjuks kõigil pole turvalisi aedu, kuhu lapsi natukeseks omapead saata (oletades, et nad on selles vanuses). Siiski, isegi kui käite lapsega koos õues aega veetmas, on palju suurem tõenäosus, et laps tahab pärast toas iseseisvalt mängida (ilma et peaks kasutama eelpool mainitud nippe). Seega, enne tähtsat Zoomi kõnet või sõpradega kohtumist võiks lapsega õues ära käia, et tal tuleks rahuliku tubase mängu tuju peale.
Hoiatus! Nüüd tuleb sisuturunduslik punkt - hangi mõni uus mänguasi, mis pakuks lapsele avastamisrõõmu ja mis kohe hetkega ära ei tüütaks. Esmalt tasub muidugi rakendada eelpool mainitud nippi, kus hoiad oma lelud ringluses pannes osad asjad mõneks ajaks kappi ära, kuid väikses kodus või väheste mänguasjadega võib see keeruliseks osutuda. Mänguasjade ostmine on suhteliselt kallis lõbu, kuna pole garantiid, et laps uue asjaga kuigi kaua mängiks. Õnneks on võimalik mänguasju ka laenutada 😉
Üritasin juuresolevasse pildigaleriise lisada fotod sellistest Lelukarbi mänguasjadest, mis sobivad eriti hästi pikemateks iseseisvateks mängudeks.
Lihtsad puidust mänguasjad võimaldavad küll palju fantaasiat kasutada ja on keskkonnasõbralikud, kuid minu kogemus ütleb, et kui lapsel on käeulatuses ka palju detailseid plastlelusid, ei kipu ta naljalt abstraktseid asju haarama. Nii nagu täiskasvanudki võtavad näljasena tihti pigem sügavkülmast pitsa kui hakkavad salatit kokku miksima.
Võib tunduda vastupidise efektiga lahendus (eriti kuna eelmises punktis ütlesin, et hankige mänguasju juurde), kuid uuringud - ja ka minu isiklik kogemus - vihjavad, et nii see kipub olema. Mida rohkem mänguasju lapsele kättesaadavad on, seda lühemad ja igavamad mängud lastel tulevad.
Mäletan, et ükskord aastaid tagasi andsin mingil põhjusel oma lastele sellise “õppetunni”, et peitsin suure osa mänguasju mõneks ajaks ära. Aga hoopis mina sain õppetunni, sest lapsed ei pannud lelude kadumist tähelegi ja tekkinud tühimikud inspireerisid hoopis uusi lahedaid mänge tegema (nagu esimeses punktis kirjeldasin).
Mänguasjadest vabanedes katsu mõelda, millega ta päriselt mängib, aga ka sellele, et millega sa tahaksid, et ta mängiks. Kui sa näiteks tahad teda suunata mingite keerulisemate või abstraktsemate mänguasjade poole, siis võib-olla on vaja enne vabaneda vilkuvate tuledega häält tegevast tilu-lilust, mis ta tähelepanu liialt koormab. Teatud oludes läheb kõik kaubaks. Näiteks olen tähele pannud, et mu lapsed hakkavad autos igavledes isegi oma sõrmi tegelastena kasutama.
Väiksed lapsed ei oska veel omaette koos teiste lastega hästi mängida, aga kuskil alates viiendast eluaastast võivad lapsed oma sõpradega juba mitu tundi omaette lastetoas askeldada ilma, et suuri probleeme tekiks. Veel parem, kui nad saavad kuskil aias möllata, sest õues on vähem asju, mille pärast kakelda ning lisaks on see lapsevanemate jaoks vähem väsitav, kui lapsed toas ei lärma 🙂
Sõbrale on ju tore isegi oma vanu lelusid tutvustada ja ka lapse enda huvi mingi mänguasja vastu võib tõusta, kui ta näeb, kuidas sõber antud asjast vaimustub. Või siis saab sõbralt mingi uue laheda idee, kuidas ühe või teise leluga mängida, mis jällegi suurendab edaspidi iseseisva mängu tõenäosust.
Kui eelpool tõin välja praktilisemat laadi soovitused, siis järgnevalt kirjeldan mõnda üldisemat põhimõtet, kuidas pikas perspektiivis soodustada lapse iseseisva mängimise teket. Nende punktide kirjutamisel konsulteerisin ka Google’iga 🙂
Vahel võib tekkida tahtmine lapsele öelda "Ei, ära tassi neid mänguasju siia!" või "See pole mänguasi!", kuid mõtle hoolega järele - kas sellest on siis midagi hullu, kui ta natuke "kastist väljapoole" mõtleb? See on ju tegelikult arendav ja kui midagi katki ei lähe, siis miks mitte.
Selleks, et lapsed iseseisvalt mängiksid, tuleb neile juba varakult luua ohutud tingimused iseseisvaks mänguks, et saaksid olla passiivsemas jälgija rollis. Väike valik eakohaseid (või east sõltumatuid!) mänguasju tekitab paremad tingimused iseseisvaks mänguks kui paksult mänguasju täis kapid/sahtlid. Hoia mänguasjad ringluses või laenuta vahel mõni uus lelu. Katsu lapsi ka aeg-ajalt õue saada ja kutsu kord nädalas kedagi külla (kui laps on seltsivas eas).
Loodetavasti leidsite midagi uut, mida tahaksite järele proovida 🙂 Kui tahate ka edaspidi olla kursis Lelukarbi uute blogi postitustega, siis jälgige meid kas Instagramis või Facebookis.